Tips voor veilig en efficiënt betaalverkeer

Ongeacht hoe je creditcardbetalingen accepteert, dien je ervoor te zorgen dat je dit veilig, zeker en efficiënt doet. Het is een kunst om dit goed te doen. In dit artikel delen we met jou een aantal praktische tips.

Gebruik alleen goedgekeurde software en apparatuur

Er zijn veel verschillende kassasystemen en apparaten op de markt. Je moet extra voorzichtig zijn bij het selecteren van producten en diensten. Zorg ervoor dat u alleen PCI-compatibele hardware en software gebruikt. Naast PCI-compliance, wil je ook beoordelingen lezen en de juiste due diligence uitvoeren om na te gaan welke opties door gebruikers zijn getest en goedgekeurd. Als je klanten wil betalen op een simpele manier, kun je dat bijvoorbeeld doen door het versturen van een betaallink.

Ontwikkel het personeelsbeleid

Het is niet voldoende om de beste software of apparatuur te selecteren en te voorkomen dat betaalkaartgegevens worden opgeslagen. Je kunt een perfecte strategie hebben vanuit het perspectief van uitvoerend leiderschap, maar het zal allemaal geen zin hebben zijn als jouw werknemers – degenen die de kaarten en transacties zullen afhandelen – niet op de hoogte zijn van wat ze moeten doen.

Een van de beste manieren om het risico op kaartfraude te verminderen, is het implementeren van een personeelsbeleid voor een juiste afhandeling van creditcardgegevens van klanten. Meer specifiek moet elke individuele werknemer zijn of haar eigen unieke pincode krijgen om verkopen en transacties bij te houden.

Naast het creëren van een nieuwe beveiligingslaag, legt dit een extra mate van verantwoording op.

Sla geen betaalkaartgegevens van klanten op

Een van de grootste problemen die bedrijven onlangs zijn tegengekomen, is betrapt op het opslaan van betaalkaartgegevens van klanten. Hoewel er technisch niets mis is met de praktijk, maakt het je extreem kwetsbaar.

Dit is een van de eerste dingen die je moet aanpakken. Hoe langer je wacht voordat je dit probleem oplost, hoe groter het risico dat je loopt. In tegenstelling tot sommige van de andere fouten die je zou kunnen maken bij creditcardverwerking, kan deze jouw bedrijf stilleggen.

Controleer altijd de verzend- en factuuradressen

Je moet bepaalde stappen ondernemen bij het verwerken van een kaart die niet aanwezig is. Dit zorgt ervoor dat de persoon die de aankoop doet, daadwerkelijk de geautoriseerde gebruiker is. Een van de beste is om het factuuradres voor de kaart te verifiëren. Als het factuuradres niet overeenkomt met het verzendadres, kun je contact opnemen met de koper voor uitleg.

Wees extra voorzichtig met online aankopen

Met aankopen die online zijn gedaan, is de winkelier voor 100 procent aansprakelijk voor frauduleuze aankopen. Noch de bank die de transactie heeft goedgekeurd, noch de betalingsverwerkingsdienst die de transactie heeft beoordeeld, wordt verantwoordelijk gehouden voor frauduleuze aankopen. Dat betekent dat als jouw bedrijf een slechte of gestolen creditcard of bankpas accepteert, je volledig aansprakelijk bent voor het verlies.