Waarom Singles Day een succes is

Sinds enkele jaren zien we ook in ons land Singles Day acties. Maar wat is dat eigenlijk? Deze dag werd in de jaren negentig in China bedacht. Een groepje single studenten vonden dat het tijd was dat er een dag kwam die speciaal gewijd was aan de vrijgezel. 11 november werd gekozen als perfecte datum, omdat deze uit louter enen bestaat. Verschillende activiteiten werden georganiseerd en al gauw groeide de dag uit tot een nationaal evenement. Het werd de dag waarop je iemand voor het eerst een avondje mee uit nam of op blind date ging. Ook werden er speciale singles-feesten georganiseerd en waren er speciale kortingen voor bachelors.

Met dank aan AliBaba

Omdat deze dag zo populair was, zag oprichter Jack Ma van internetkolos AliExpress in 2009 een gat in de markt. Hij bood speciaal voor deze dag veel producten van de webshop met korting aan. Hij zag de omzet zienderogen stijgen. In de ruim tien jaar dat deze ‘Chinese Amazon’ Singles Day gebruikte als uitverkoop moment is de dag omzet van het bedrijf gestegen tot 75 miljard dollar in 2020. Aankopen worden lang niet alleen gedaan door vrijgezellen. Maar een groot deel van de Chinezen profiteert van de acties. En sinds een jaar of vijf is deze dag ook bij ons in zwang geraakt.

Shoppen met korting buiten de uitverkoop

Enkele jaren geleden maakten wat kleinere webshops schoorvoetend de eerste Singles Day acties bekend. Maar toen Bol.com in 2017 bekend maakte mee te doen aan dit shopping-event, was het hek van de dam. Naast Black Friday is deze dag de meest populaire shop-dag waarop je kunt profiteren van kortingen, buiten de traditionele uitverkoopdagen om. Sommige webshops laten de aanbiedingen wat langer duren, om meer consumenten de kans te geven ervan te genieten. Zeker als Singles Day op een doordeweekse dag valt, is dat mooi meegenomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *