Wat doet kurkuma met je gezondheid?

Kurkuma komt oorspronkelijk uit India en wordt vaak ook koenir of koenjit genoemd. Deze specerij is afkomstig uit de wortel van de kurkumaplant en maakt deel uit van dezelfde familie als gember. Kurkuma vormt het basisingredi├źnt van de pittige Indiase keuken. Langzaam maar zeker raakt het ook bij ons ingeburgerd. Niet alleen in de keuken maar even goed als superfood en als natuurlijk voedingssupplement. Het is dan ook rijk aan alle onmisbare en gezonde voedingsstoffen, om dagelijks goed te functioneren. Het bevat vooral mineralen zoals natrium en kalium. In India wordt dit specerij niet voor niets het “Heilig Poeder” genoemd.

Kurkuma en curcumine

Kurkuma wordt vaak verward met curcumine, maar deze stoffen zijn niet hetzelfde. Zo bevat het meerdere verbindingen met werkzame stoffen of curcuminoïden. Curcumine is een belangrijk bestanddeel en rijk aan de sterkste antioxidanten. Aan deze stof heeft dit kruid zijn helende eigenschappen te danken.

Voedingswaarde van kurkuma

Kurkuma heeft een hoge voedingswaarde en bevat vooral:

  • Vitaminen: Vooral vitamine A, B1, B2, B3, B5, B6, B11 (foliumzuur),  vitamine C, E en K
  • Mineralen: natrium, calcium, kalium en magnesium, fosfor, ijzer, koper, selenium en zink
  • Sterke antioxidanten
  • Voedingsvezels
  • Eiwitten

Kurkuma reinigt je lichaam

Kurkuma zuivert je lichaam van  alle (giftige) afvalstoffen. Die zijn vooral afkomstig van ons ongezonde eetpatroon, van de vele lichaamsprocessen en van de slechte kwaliteit van ons leefmilieu. Daarnaast werkt het ook ontstekingsremmend en heeft antioxidante eigenschappen die carcinogene cellen of kankerverwekkende stoffen vernietigen. Het regelt ook je stofwisseling en je vetverbranding. Om van alle gezondheidsvoordelen van dit specerij te kunnen genieten combineer je dit kruis het best met peper.  

Helpt je sneller afvallen

Kurkuma stimuleert je stofwisseling en je vetverbranding en vertraagt de groei van vetweefsels. Dankzij het regelmatig gebruik van dit specerij, vermindert het ook de triglyceriden of vetten in je bloed. Het zorgt ook voor een gezonde spijsvertering, helpt tegen brandend maagzuur en reflux en verbetert zowel je gal als je leverfunctie waardoor je vetten beter verteert.

Verlaagt je hoge bloeddruk

Kurkuma of geelwortel zorgt voor soepele bloedvaten, een betere bloedcirculatie en doorbloeding en heeft daardoor een positieve invloed op een hoge bloeddruk. Heb je daar last van? Drink dan ‘s avonds een kop warme melk met een koffielepeltje hiervan en evenveel zuivere en onbewerkte honing rechtstreeks van bij de imker.

Tuana Shop | Voor al jouw specerijen.

Kurkuma helpt  tegen depressie

Er werd de laatste jaren al heel wat onderzoek gedaan naar de invloed van dit specerij op onze gezondheid. Uit de resultaten van deze grootschalige onderzoeken blijkt nu ook dat deze smaakgevende stof de vervelende symptomen van een depressie kan verzachten. Dit kruid stimuleert namelijk de aanmaak van zogenaamde neurotransmitters en vooral van serotonine en dopamine of onze gelukshormonen. Kurkuma werkt ook mee aan de vernieuwing van onze hersencellen en is zelfs in staat om hersenontstekingen te voorkomen. Hersenontsteking is op zijn beurt een belangrijke oorzaak van depressies. Dat wil uiteraard niet zeggen dat we antidepressiva zomaar kunnen vervangen door kurkuma. In combinatie met deze medicijnen kan dit je depressie verbeteren, maar niet zonder eerst je vertrouwde huisarts te raadplegen. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *